A képzés célja: módszertani felkészítés, modellek, esettanulmányok „best practice”
technikák megtanítása, olyan szakemberek képzése, akik mint facilitátorok képesek
előkészíteni, megtervezni, lebonyolítani és főleg facilitálni, irányítani önállóan
egy képzési programot.
A képzés során megszerezhető kompetenciák:
- facilitárori kompetenciák ismerete
- személyes facilitárori képességek felmérése, „best practice” technikák elsajátítása
- tanulás-támogatási eszközök, felnőttképzési szolgáltatások megismerése
A képzés modulrendszerű, az egyes modulok egymásra épülnek.
1.) modul: Munkaerő-piaci szükségletek, kereslet elemzése 0,5 nap
A modul keretében a képzésben résztvevők megismerkednek a gyakorlati foglalkoztatáspolitika
legfontosabb kérdéseivel a humán-erőforrás tervezése szempontjából. Megismerik
a szakmastruktúra és szakképesítési rendszerek legfontosabb jellemzőit, képes
lesz a helyi munkaerő-szükséglet és a kielégítéshez szükséges képzési irányok
és szakképesítések meghatározására.
2.) modul: Jogi, gazdasági, adminisztratív, társadalmi, uniós környezetelemzés
0,5 nap
A modul elvégzése után a képzésben résztvevő megismeri a hazai és uniós jogi
munkavállalás, képzési foglalkoztatáspolitikai lehetőségeket, amelyek megértéséhez
elengedhetetlen feltétel a társadalmi, gazdasági elvárások teljes körű elemzése.
Szükséges az eljárásrend teljes megismerése.
3.) modul: Munkakör és feladatelemzés 1 nap
A képzésben résztvevők, többnyire felnőttképzésben résztvevő szakemberek, jártasságot
fognak szerezni a munkakör elemzésen alapuló curriculum fejlesztésben. A
modul ezek összegzését foglalja magába.
4.) modul: Tanulási szükséglet, tanulói profil meghatározása 1 nap
A modul végén képesek lesznek a résztvevők a tanulás szükséglet felmérésének
megtervezésére, az adatok összegyűjtésére, elemzésére. Az egyénre szabott
önütemezett tanulási formák kiválasztására és a képzésbe beilleszteni azt.
A tanulói profil kialakítása is egyénre szabottan történik.
5.) modul: Képzési célok, értékelési rendszer, minőségirányítás, képzési program
tervezése 2 nap
Ennek a modulnak a végén a felnőttoktató megtanulja a képzési célok különböző
szintjeit, a célok megfogalmazásához szükséges dokumentumok kiválasztását.
A minőségirányítás, értékelés szempontjait, az értékelés megtervezését a képzési
program céljainak figyelembevételével.
6.) modul: Tanulási - tapasztalat, illetve tananyag tervezése, fejlesztése
és beszerzése 2 nap
A felnőttoktató megtanulja a felnőtt tanulás 5 alapelvét, annak alkalmazhatóságát.
A tanulási - tapasztalat beillesztését a felnőttoktatásba és képzésbe. A képzés
anyagtervezésénél szükséges a különböző tanulási tapasztalat értékelése, felhasználása.
Megtanulják az esettanulmányok különböző típusait pl: együttes megoldás: kritikus
útelemzés stb.
Elsajátítják az esettanulmányok elkészítésének módját, a leírás szerkezetét,
azok elemzését. Megismerkednek a „best practice” fogalmával, annak felhasználását
a felnőttképzésben.
7.) modul: Tanulási - tanítási módszer - és médiatár biztosítása 1 nap
Ennek a modulnak a végére a felnőttoktató megismerkedik a felnőtt tanítási
- tanulási módszerekkel, a modellekkel, a tanulási stílus és módszer felmérésének
lehetőségével, alkalmazhatóságával, azzal, hogy miért fontos a módszerek
megválasztása és milyen szakma milyen tanulási móddal, stílussal azonosítható.
A módszer és az alkalmazott médiatár összefüggéseivel és hatékonyság növelésével
is megismerkednek a felnőttoktatók.
8.) modul: Tanuló és tanulás támogatási szolgáltatás, vizsgaszervezés 1 nap
A felnőttoktatás sajátos feladata a résztvevő tanulók folyamatos informálása
a lehetőségekről, esélyekről. A karrierépítés és tervezés valamint az ehhez
kapcsolódó szolgáltatások megismertetése. A vizsgaszervezés önálló feladatként
jelentkezik, a felkészítés és a vizsgáztatás elválhat egymástól.
Személyi feltételek: a BME GTK Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézete
tanfolyam-szervezési tevékenységét 2 fő középfokú végzettséggel rendelkező
munkatársa látja el. A képzés/tréning oktatója az Intézet minősített oktatói
listájáról kerül kiválasztásra.
Tárgyi feltételek: a BME infrastruktúráján az Intézet képzési tevékenységre
szolgáló 5 tanterem, a folyosón kiegészítő mellékhelységekkel. A tanterem a
szükséges oktatástechnikai eszközökkel (írásvetítő, számítógép, projektor,
filctollas fehér falitábla, Flip Chart) eszközökkel felszerelt. A terem az
építésügyi és közegészségügyi előírásoknak megfelel.